Vanessa Springora

„Apsimetinėjau, kad mėgaujuosi seksu, apsimetinėjau, kad jaučiu malonumą, apsimetinėjau, kad žinau, kokia viso to prasmė. Giliai širdyje gėdijausi, kad sugebėjau visa tai daryti taip instinktyviai, kai kiti vos patyrė pirmąjį bučinį.“

Vanessa Springora (g. 1972) – prancūzų leidėja, rašytoja ir kino režisierė. V. Springora yra memuarų knygos „Abipusiu sutikimu: (ne)uždraustų santykių istorija“ autorė, kurioje aprašo seksualinę prievartą, kurią patyrė būdama 14 metų iš tuomet 49 metų rašytojo Gabrielio Matzneffo. Knyga tapo bestseleriu ir paskatino pakeisti Prancūzijoje nustatytą sutikimo lytiniams santykiams amžių.

-47% su kodu: VAGA

Vanessa Springora

6,30€
11,90€

Turime sandėlyje

1 prekės

Biografija

Gimė 1972 m. kovo 16 d. Paryžiuje. Mokėsi Jacques-Prévert koledže, vėliau – Fénelon licėjuje Paryžiuje, po to Sorbonos universitete įgijo šiuolaikinės literatūros diplomą.

2003 m. pradėjo dirbti Nacionaliniame audiovizualiniame institute scenariste ir režisiere, o 2006 m. ėmė darbuotis leidykloje „Éditions Julliard“ redakcijos asistente. Ji rašė scenarijus ir režisavo filmus ekranui, tarp jų filmą „Dérive“ (2006) ir televizijos serialą „Quotidien“ (2016). 2019 m. ji paskirta leidyklos „Éditions Julliard“ vadove.

2020 m. sausio pradžioje išleido atsiminimų knygą „Abipusiu sutikimu“, kurioje aprašo, kaip nuo 14 metų ją viliojo ir seksualiai išnaudojo rašytojas Gabrielis Matzneffas, kuriam tuo metu buvo 49 m.  Memuaruose ji save apibūdina kaip pažeidžiamą išsiskyrusių tėvų paauglę, kuri pirmą kartą susitiko su Matzneffu, kai jai buvo 13 metų. Knygoje aprašoma, kaip Matzneffas aktyviai ją persekiojo, rašydamas jai laiškus, laukdamas prie mokyklos ir sekdamas gatvėje. Memuarai sulaukė kritikų ir komercinės sėkmės, greitai tapo bestseleriu. Knyga taip pat sukėlė šoko bangą Prancūzijos leidybos pasaulyje, nes atskleidė pedofilijos ir sekso turizmo istoriją, apie kurią Matzneffas dešimtmečius kalbėjo ir rašė savo knygose. Matzneffas neslėpė savo seksualinės veiklos. 1975 m. jis pasirodė laidoje „Apostrofa“, reklamuodamas savo esė „Les moins de seize ans“ (liet. „Jaunesni nei 16 metų“), kurioje aptarė lytinius santykius su jaunesniais nei 16 metų asmenimis. Vėliau jis parašė anoniminį pasakojimą apie savo santykius su V. Springora knygoje „La Prunelle de mes yeux“ (1995). Pasmerkimas buvo reikšmingas. Visos trys Matzneffo leidyklos nutraukė su juo bendradarbiavimą, buvo panaikinta iki gyvos galvos mokama stipendija, o Prancūzijos vyriausybė paskelbė, kad įves 15 metų amžiaus cenzą. Skandalas ir tebevykstantis baudžiamasis persekiojimas taip pat atkreipė dėmesį į daugelį aukšto rango Prancūzijos visuomenės veikėjų, kurie rėmė ir bendravo su Matzneffu (įskaitant François Mitterrandą, Jean-Marie Le Peną, mados dizainerį Yvesą Saint Laurentą ir jo partnerį Pierre'ą Bergé). Prancūzijos politikas Christophe'as Girardas teigė nežinojęs apie Matzneffo pedofiliją, nors ilgą laiką bendravo su rašytoju. Po visuomenės spaudimo 2020 m. liepą Girardas atsistatydino iš Paryžiaus mero pavaduotojo pareigų.

„Abipusiu sutikimu“ anglų kalba išleido leidykla „HarperVia“ 2021 m. vasarį. Laikraštyje „The New York Times“ kritikė Parul Sehgal pagyrė memuarus ir vertimą bei pažymėjo knygos poveikį: „Pagal visus įmanomus rodiklius jos knyga yra triumfas“.

2021 m. rugsėjį leidykla „Editis" paskelbė, kad V. Springora palieka leidyklos „Éditions Julliard" vadovybę.

Kūrybos bruožai

V. Springoros „Abipusiu sutikimu“ pasakojama apie jos patirtį paauglystėje, kai ji buvo įsitraukusi į santykius su gerokai už ją vyresniu prancūzų rašytoju Gabrieliu Matzneffu. V. Springora gilinasi į savo praeities psichologinius sudėtingumus, apmąstydama savo pažeidžiamumą, galios dinamiką ir ilgalaikį santykių poveikį jos gyvenimui.

Jos rašymo stilius dažnai apibūdinamas kaip žiaurus ir nuoširdus, nes ji gilinasi į asmeninius prisiminimus ir emocijas su nepajudinamu aiškumu. V. Springoros proza yra ir introspekcinė, ir reflektyvi, nes ji analizuoja savo patirtį ir nagrinėja platesnį visuomenės kontekstą, susijusį su sutikimo, prievartos ir manipuliavimo klausimais. Ji vartoja tikslią ir įtaigią kalbą, kruopščiai parinkdama žodžius, kad perteiktų savo emocinės kelionės niuansus. Rašydama ji kuria įtikinamą pasakojimą, kuris patraukia skaitytojus ir kartu nušviečia svarbias socialines problemas.