Fizikos prat. X kl. 1-asis sąs.

Fizikos prat. X kl. 1-asis sąs.

Internetu:
3,04€
Knygyne:
3,20€

Apie

Vadovėlio komplektą sudaro: • Vadovėlis • Pratybų sąsiuviniai. 1-asis (P.Pečiuliauskienė) ir 2-asis (Z.Šliavaitė) sąsiuvinis. Turinys: 1. Elektromagnetinė indukcija. Kintamoji elektros srovė 1.1. Elektromag...
Leidykla: Šviesa

Informacija

  • Metai 2011
  • Puslapiai 56
  • Leidykla Šviesa
  • ISBN 978543005653

Knygos „Fizikos prat. X kl. 1-asis sąs.“ aprašymas

Fizikos prat. X kl. 1-asis sąs.

Vadovėlio komplektą sudaro:
• Vadovėlis
• Pratybų sąsiuviniai. 1-asis (P.Pečiuliauskienė) ir 2-asis (Z.Šliavaitė) sąsiuvinis.

Turinys:

1. Elektromagnetinė indukcija. Kintamoji elektros srovė
1.1. Elektromagnetinė indukcija
1.2. Indukuotosios elektros srovės stipris ir kryptis
1.3. Judantis laidininkas magnetiniame lauke
1.4. Nuolatinė ir kintamoji elektros srovė
1.5. Elektros generatorius
1.6. Elektros energijos gamyba
1.7. Transformatorius
1.8. Elektros energijos perdavimas ir vartojimas
Apibendrinkime skyrių Elektromagnetinė indukcija. Kintamoji elektros srovė

2. Elektromagnetiniai virpesiai ir bangos
2.1. Kondensatorius – elektros krūvio kaupiklis
2.2. Elektromagnetinių virpesių samprata
2.3. Elektromagnetinių bangų spinduliavimas
2.4. Radijo ryšys
2.5. Televizija. Radiolokacija
2.6. Analoginis ir skaitmeninis signalas
Apibendrinkime skyrių Elektromagnetiniai virpesiai ir bangos

3. Šviesos tiesiaeigis sklidimas, atspindys ir lūžimas
3.1. Šviesos stipris, srautas ir apšvieta
3.2. Šviesos tiesiaeigis sklidimas
3.3. Šviesos atspindys
3.4. Šviesos lūžimas
3.5. Visiškasis atspindys
Apibendrinkime skyrių Šviesos sklidimas, atspindys ir lūžimas

4. Lęšiai ir optiniai prietaisai
4.1. Optinis lęšis ir jo rūšys
4.2. Lęšių kuriami atvaizdai
4.3. Plonojo lęšio formulė
4.4. Akies optinės savybės
4.5. Optiniai prietaisai
Apibendrinkime skyrių Lęšiai ir optiniai prietaisai

Ištrauka:

Mielieji mokiniai!
Malonu, kad atsivertėte šias fizikos pratybas. Kurdami šį pratybų sąsiuvinį, nuolat galvojome, kaip paįvairinti fizikos mokymąsi.
Mokėti fiziką reiškia suprasti mūsų aplinkoje vykstančius reiškinius. Šiame sąsiuvinyje yra daug užduočių, susijusių su kasdiene veikla, gamtos reiškiniais.
Uždavinių sprendimas – sunkus darbas. Tačiau jį galima palengvinti. Kaip tai padaryti? Atsiverskite užduotis, papildytas uždavinių sprendimo schemomis.
Fizikos mokymasis – ne vien uždavinių sprendimas. Pasirodo, jos galima mokytis ir piešiant, braižant grafikus, sprendžiant kryžiažodžius, rebusus. Tokių užduočių rasite šiame pratybų sąsiuvinyje.
Pratybų sąsiuvinį galite naudoti ne tik per fizikos pamokas, bet ir mokydamiesi savarankiškai. Manome, kad daugumą užduočių nesunkiai įveiksite ir patys.

Gerbiamieji mokytojai!
Šios fizikos pratybos – fizikos vadovėlio X klasei komplekto dalis. Pratybų sąsiuvinyje pateikiamos užduotys laiduoja edukacinės veiklos įvairovę. Atlikdami jas, mokiniai pildo praleistus uždavinių sprendimo etapus, analizuoja ir mokosi sudaryti sudėtingesnių fizikos uždavinių sprendimo schemas, piešia, braižo grafikus, sprendžia kryžiažodžius, rebusus.
Fizikos pratybų užduotys sudarytos taip, kad, jas atlikdami, mokiniai mokosi matuoti, bendrauti, eksperimentuoti. Ši veikla yra mokinių bendrųjų gebėjimų ugdymo pagrindas.
Spręsdami pratybų užduotis, mokiniai ugdo ir dalykinius gebėjimus, geriau suvokia fizikinius reiškinius, įtvirtina naujas fizikos sąvokas. Šiame pratybų sąsiuvinyje yra daug užduočių, kurias sprendžiant pereinama nuo buitinių sąvokų prie mokslinių. Taip formuojamos naujos žinios, pagrįstos ankstesne patirtimi, sudaromos sąlygos kūrybinei veiklai.
Fizikos pratybų užduotys yra kontekstualios, susijusios su artimiausia mokinio aplinka. Tuo ypač pasižymi apibendrinamųjų skyrelių užduotys, kuriose akivaizdi vidinė ir tarpdalykinė integracija.
Naudojant fizikos pratybas per pamoką, nesudėtinga mokymą diferencijuoti, individualizuoti.
Fizikos pratybų užduotis mokiniai gali spręsti ir namuose.

Autorė

3. Šviesos tiesiaeigis sklidimas, atspindys ir lūžimas

3.1. Šviesos stipris, srautas ir apšvieta

2. Dešimtos klasės mokiniai, atlikdami projektą, matavo kambario palangės apšvietą Saulei tekant. Vaikai matavimus atliko rugsėjo 22 dieną ir gruodžio 20 dieną. Meteorologinės sąlygos abiem atvejais buvo visiškai vienodos (giedra).
Remdamiesi šia informacija, atsakykite į klausimus.
• Kuo astronominiu požiūriu ypatingos dienos, kuriomis buvo matuojama palangės apšvieta?
• Kokiame žvaigždyne būna Saulė rugsėjo 22 dieną?
• Kokia baltų šventė švenčiama rugsėjo 22 dieną?
• Ar skyrėsi palangės apšvieta rugsėjo 22 dieną ir gruodžio 20 dieną? Atsakymą pagrįskite. Galite jį papildyti brėžiniu.

3. Užtemdytoje patalpoje pastatyti du ekranai apšviečiami paeiliui iš dviejų vienodų šviesos šaltinių. Ar pasikeičia ekranų apšvieta, kai šviesos pluoštai kerta vienas kitą?

4. Jono kambaryje šviestuvo aukštį stalo atžvilgiu galima keisti. Berniukas nusprendė stalo apšvietą padidinti net keturis kartus.
Ką jam reikėtų daryti? Teisingus atsakymus pabraukite.
• Keturis kartus padidinti lempos šviesos stiprį.
• Perpus sumažinti atstumą nuo lempos iki stalo.
• Keturis kartus sumažinti atstumą nuo lempos iki stalo.
• Nė vienas iš aukščiau pateiktų atsakymų nėra teisingas.

5. Stalą apšviečia virš jo kabanti lempa. Kaip pakis stalo apšvieta, atstumą nuo stalo paviršiaus iki lempos padidinus dvigubai?
Teisingą atsakymą pabraukite.
• Sumažės perpus.
• Padidės 4 kartus.
• Nepakis.
• Sumažės 4 kartus.

6. Sodo namelio kiemas apšviečiamas 100 cd stiprio lempa, pritvirtinta prie stulpo 5 m aukštyje nuo žemės. Apskaičiuokite žemės paviršiaus prie pat stulpo apšvietą.

7. Saulės skleidžiamos šviesos stipris yra apie 3 · 1027 cd. Apskaičiuokite viršutinių Žemės sluoksnių apšvietą.


3.2. Šviesos tiesiaeigis sklidimas

1. Mergaitė, parėjusi vakare namo, įjungė stalinę lempą.
Fizikiniu požiūriu apmąsčiusi šviesos reiškinius, ji nusprendė, kad:
• lempa yra natūralusis šviesos šaltinis;
• šviesos spinduliai sklinda visomis kryptimis vienodai;
• lempa yra didelių matmenų šaltinis, todėl turi atsirasti daiktų pusšešėliai;
• lempos šviesos spinduliai užeina už daiktų.
Kurie mergaitės teiginiai neteisingi? Juos išbraukite.

2. Fotografuojant į debesį besileidžiančią (panyrančią) Saulę, galima gauti gražių nuotraukų su nuo Saulės besidriekiančiais šviesos pluoštais. Kokį fizikos dėsnį iliustruoja tokie vaizdai?

3. Paaiškinkite, kodėl vienalytėje terpėje šviesa sklinda tiesiai.

4. Saulėtą dieną patyrinėkite savo šešėlį. Turėtumėte pastebėti, kad kojų šešėlių kontūrai yra ryškesni nei galvos šešėlio. Paaiškinkite šį reiškinį. Parašykite, kokiomis sąlygomis galvos ir kojų šešėliai bus vienodo ryškumo.

5. Tarkime, jūsų kūno šešėlio zonoje tupi katinas. Ar jis matys šviesos šaltinį? Atsakymą pagrįskite.

6. Poetas Pranas Vaičaitis (1876–1901) eilėraštyje rašė Gyvenimo mano saulutė jau leidžias. Kas kartą šešėlis ilgyn ir ilgyn2. Per lietuvių kalbos pamokas šį eilėraštį analizuojate literatūriniu požiūriu. Pateiktą citatą panagrinėkite fizikiniu požiūriu. Paaiškinkite, kodėl žmogaus ar kito kūno šešėlis ilgėja. Atsakymą papildykite brėžiniais.

7. Daikto šešėlio ilgis lygus to daikto aukščiui. Kokiu kampu Saulė yra pakilusi virš horizonto? Nubraižykite aiškinamąjį brėžinį.

8. Kaimynų sodybas skiriančioje tvoroje buvo nedidelė 1 cm skylė. Pro ją matėsi ant kaimyno obels kabantis didelis 12 cm skersmens obuolys. Kokiu atstumu nuo tvoros turėtų būti vaikas, kad, žiūrėdamas pro skylę, galėtų matyti visą kaimyno sodo obels obuolį? Žinoma, kad kaimyno sode obuolys buvo nutolęs 1 m atstumu nuo tvoros. Išspręskite uždavinį, išbraukite neteisingus atsakymus.

Rašyti komentarą

    Prastai   Gerai